Updated on 2023/11/30

写真a

 
DEGUCHI Takeshi
 
Title
Professor
Contact information
メールアドレス
Laboratory Phone number
+81-23-628-4369
 
Laboratory Fax number
+81-23-628-4369
 

Research Areas

  • Cognition

  • Learning

Graduating School

  • Yamagata University, Faculty of Education

    1986.03, Graduated

Graduate School

  • University of Tsukuba, Graduate School, Division of Psychology

    Doctor's Course, 1992.03, Completed

Degree

  • Ph.D, University of Tsukuba, 1992.03

  • Master of Education, University of Tsukuba, 1989.03

 

Research Career

  • Studies on the holistic processing strategy, 1988.04 -

    Categorization,Information Processing

  • Studies on educational guidance, 1992.06 -

    Learning,Educational Guidance

Papers

  • 話し合い活動を中心にした授業の分析, 附属教育実践研究指導センター・山形大学教育実践研究第10号, 2001.03

    出口 毅,真田伸夫

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 「学ぶ」とはなにか,なぜ学ぶか, 学事出版・月刊ホームルーム第25巻第14号, 2000.11

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 日本語教育における教師の教育観に関する検討, 山形大学教育学部日本語教育研究室・山形大学日本語教育論集第3号, 2000.03

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 教授・学習に関する研究の動向, 日本教育心理学会・教育心理学年報第39集, 2000.03

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 「心の教育」の重要性とその指導, 学事出版・月刊ホームルーム第24巻第16号, 2000.01

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 人間関係にねざした看護教育をめぐって, 全国自治体病院協議会・全国自治体病院協議会雑誌第362号, 1998.08

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 自己学習における認知・メタ認知・リソース方略に関する検討(共著), 山形大学教育実践研究, (7) 77-82, 1998.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 「感じる心・考える力・表す力」の一体化について(1)(2), 山形県教育センター・教育センター研究報告書第64号, 1998.03

    出口 毅,滝沢利直

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 日本語教育における認知心理学的諸問題, 山形大学教育学部日本語教育研究室・山形大学日本語教育論集第1号, 1998.03

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 心温まる授業とは -心を温めることの「ききめ」-, 明治図書・道徳授業を楽しく第8号, 1997.05

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 大学教職員のための電子メール・ホームページ利用普及活動 -教育学部LAN部会の活動報告-(共著), 山形大学教育実践研究, (6) 51-60, 1997.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 感性と教育について考える, 山形県教育センター・山形教育第297号, 1996.07

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 教育学部の情報教育に関する教科教育学構築の試み(2) -社会科,美術,心理学,情報教育コースの場合-(共著), 山形大学教育実践研究, (5) 59-68, 1996.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • リード説明の型とその心理的効果(共著), 山形大学紀要(教育科学), 10(4) 495-503, 1993.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 全体的処理方略をめぐる諸問題(共著), 筑波大学心理学研究, 13 , 1991.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 異なる認知課題における分析的/全体的処理方略の頑健性(共著), 心理学研究, 61(5) , 1990.04

    出口 毅

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • Information-processing approach to writing of Japanese characters., Tsukuba Psychological Research, 11 , 1989.04

    Multiple Authorship (Only Japanese)

display all >>

Books

  • 図でわかる学習と発達の心理学, 2000.04

    出口 毅,新井邦二郎

  • シンポジアム「学校」教育の心理学, 1998.02

    出口 毅,高橋良幸

  • 分析的処理方略と全体的処理方略の情報処理特性, 1996.02

    出口 毅

Grant-in-Aid for Scientific Research

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B),2023.04 - 2024.03

Joint Research activities

  • Learning through discussion, 1999.04 - 2002.03, Collaboration in Japan