Updated on 2023/11/21

写真a

 
IMAMURA Tetsunori
 
Title
Professor
Contact information
メールアドレス
Laboratory Phone number
+81-23-628-4426
 
Laboratory Fax number
+81-23-628-4426
 

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Science education

  • Environmental Science/Agriculture Science / Environmental policy and social systems

Graduate School

  • University of Tsukuba, Graduate School, Division of Education

    Master's Course, 1988.03, Completed

External Career

  • , Teacher, 1988.04 - 1993.03

Academic Society Affiliations

  • National Science Teachers Association

  • North American Association for Environmental Education

 

Papers

  • STEM/STEAM教育の導入を目指した理科授業の考え方, 日本科学教育学会研究会研究報告, 37(2) 7-10, 2022.12

    瀬谷 匡史, 今村 哲史

    Single Author

  • 高等学校理科における批判的思考態度の育成に関する研究, 日本科学教育学会研究会研究報告, 37(2) 1-6, 2022.12

    豊田 彩子, 今村 哲史

    Single Author

  • Study on the Ideas of STEM Education in US Elementary Science Textbooks: Focusing on Engineering Design, Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education, 46(0) 225-228, 2022.09

    IMAMURA Tetsunori

    Single Author

  • Study on Science Class to Develop Scientific Perspectives and Ways of Thinking about "Life":"Birth of Killifish" in 5<sup>th</sup> Grade, JSSE Research Report, 34(1) 55-58, 2019.12

    KAWAI Junko, IMAMURA Tetsunori

    Multiple Authorship (Only Japanese)

  • Study on Critical Thinking Disposition in Lower Secondary Science:A Result of Research Using Checklest, 34(1) 59-62, 2019.11

    Kosei SATO, Tetsunori IMAMURA

    Multiple Authorship (Only Japanese)

  • Study on Critical Thinking Disposition in Lower Secondary Science, JSSE Research Report, 34(1) 59-62, 2019.11

    SATO Kosei, IMAMURA Tetunori

    Single Author

  • Issues on Scientific Inquiry in Lower Secondary School Science:Research on Forming a Hypothesis, JSSE Research Report, 33(1) 109-114, 2018.12

    NITO Kazuhiro, IMAMURA Tetsunori

    Multiple Authorship (Only Japanese)

  • A Research on Student's Images about STEM in Lower Secondary School, JSSE Research Report, 33(1) 25-28, 2018.12

    IMAMURA Tetsunori, SATO Haruna

    Multiple Authorship (Only Japanese)

  • Research about 21<sup>st</sup> Century Skills on Science Education:Based on Student's Ideas in Lower Secondary School, JSSE Research Report, 33(1) 29-34, 2018.12

    YAMASHINA Masaru, SATO Haruna, IMAMURA Tetsunori

    Multiple Authorship (Only Japanese)

  • A Report for Examples of STEM Education Promotion in United States:-A focus on Practical Efforts in State of Iowa-, JSSE Research Report, 29(1) 87-92, 2014.11

    UCHINOKURA Shingo, ISHIZAKI Tomonori, SAITO Tomoki, Irma Rahma Suwarma, IMAMURA Tetsunori, KUMANO Yoshisuke, NAGASU Namio

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 米国の環境教育カリキュラム開発に関する研究 -NAAEE の学習ガイドラインを例として-, 日本科学教育学会研究会研究報告, 16(6) 13-16, 2002.03

    今村哲史

    Single Author

  • 小学校理科における「生命尊重」に関する調査研究-児童の「生命」についての実態をもとに-, 山形大学教育実践研究,第10号, 2001.03

    今村 哲史,今村哲史,他,全3名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 理科カリキュラムの現状と到達度との関連に関する国際比較研究-スウェーデン,ノルウェー,フィンランド-,『理科カリキュラムの現状と到達度との関連に関する国際比較研究・第2部』, 平成9~11年度文部省科研費報告書(代表:三宅政夫), 2001.01

    今村 哲史,三宅政夫編

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • The Status of View of Decision Making at Elementary and Secondary Students in Japan,”Science Education in Advanced Scientific and Technological Society”, Japan-Korea Seminar on Science Education, 2000.10

    今村 哲史,今村哲史,他,全5名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 児童の「生命」に関する認識の実態調査, 日本科学教育学会,日本科学教育学会第24回年会論文集, 2000.07

    今村 哲史,今村哲史,佐藤友紀子

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 米国科学教育プログラム”SEPUP”における科学的リテラシー育成の方法-中等学校・化学領域を対象とした比較分析-,『高度科学・技術社会における新科学・技術観解明に基づいた新しい科学教育の構築』, 平成10,11年度文部省科研費報告書(代表:長洲南海男), 2000.03

    今村 哲史,長洲南海男編

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 化学に関連した環境教育の研究-生徒の意識調査を基にして-, 山形大学教育実践研究,第9号, 2000.03

    今村 哲史,伊藤賀世子,今村哲史,石井実,全3名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 「遺伝子治療」を題材とした意思決定モジュールの評価 -高校生の意思決定能力の変容について-, 日本科学教育学会,日本科学教育学会第23回年会論文集, 1999.08

    今村 哲史,今村哲史,山科勝,佐藤健太郎

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 環境教育における意思決定指導の研究-児童・生徒の実態調査の結果を基にして-, 日本科学教育学会,日本科学教育学会研究会研究報告,第13巻,第4号, 1999.01

    今村 哲史,今村哲史,他,全4名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 日本の青少年の意思決定の実態に関する研究 -その1-, 日本科学教育学会,日本科学教育学会第22回年会論文集, 1998.07

    今村 哲史,今村哲史,片平克弘,他,全5名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 理科授業における意思決定指導プログラムの具体化-教師の意思決定指導の支援のために-, 平成8,9年度文部省科研費報告書(代表者:長洲南海男), 1998.03

    今村 哲史,長洲南海男編

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 理科授業における意思決定指導プログラムの具体化-教師の意思決定指導の支援のために-,『高度科学・技術社会におけるイシューズ指向の新しい教育解明の基礎的研究,第2章』, 平成8,9年度文部省科研費報告書(代表者:長洲南海男), 1998.03

    今村 哲史,長洲南海男編

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 山形県の中学校理科教師に対する環境教育についての調査-生徒の環境問題解決能力の育成を目指して-, 山形大学教育実践研究,第7号, 1998.03

    今村 哲史,今村哲史,津村誠

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 理科教育における環境教育の取り組みについて-理科カリキュラムの改善をめざして-, 『これからの教育課程を考える』,日本理科教育学会教育課程委員会編, 1997.08

    今村 哲史

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 霞ヶ浦の水環境イシューズを題材とした意思決定指導プログラムの開発とその評価,『環境イシューズに対する意思決定能力の育成を図る教育プログラムの開発に関する研究,第2章』, 1995~96年度日本生命財団研究助成報告書, 1996.11

    今村 哲史,今村哲史,長洲南海男,川島則夫,全3名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • 中学校理科の問題点とこれからの課題-学習指導の観点からの考察-, 東洋館出版,『理科の教育』,日本理科教育学会編,通巻第529号, 1996.08

    今村 哲史

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

  • イシューズ指向の科学教育における意思決定の指導, 日本科学教育学会,日本科学教育学会第20回年会論文集, 1996.07

    今村 哲史,長洲南海男,今村哲史,他,全4名

    Multiple Authorship (Including Foreigners)

display all >>

Books

  • Elementary Science Education Handbook, 2021.02

    Imamura Tetsunori, Yamasina Masaru, Suzuki Hiroaki, et.al.

  • 科学教育における生徒の意思決定の指導方法-意思決定支援活動及び支援ツールの活用を通して-,筑波大学教育学研究収録,18(1994), 2001.01

    今村 哲史

  • 「霞ヶ浦周辺の水環境の保全」を題材とした中学校環境教育の展開-STSアプローチに基づいた生徒の意思決定指導により-,第6回世界湖沼会議霞ヶ浦’95論文集(世界湖沼会議),3(1995)(共著), 2001.01

    今村 哲史

  • 「総合的な学習の時間」の実践的基盤としての「総合演習」-課題解決能力と自己教育育成のために-,『教育課程における教育内容・方法の開発研究書,第3章』, 2000.03

    今村 哲史

  • 質的改善をめざす理科教育の方向性-「生きる力」と科学的リテラシーの育成- , 2000.03

    今村 哲史

Grant-in-Aid for Scientific Research

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B),2020.04 - 2023.03

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B),2018.04 - 2019.03